Etusivu Artikkelit Eettinen keittiö kaupan

Eettinen keittiö kaupan

HELNOn myymälän ja muotoilutoimiston tiloihin Töölössä astuu vähän kuin valoisaan ja viihtyisään keittiöön. Kahvi tuoksuu ja kauniita kaapistoja ja pöytätilaa riittää. Eikä se ihan ihme toki olekaan. Juuri keittiöt ovat yrittäjä Asmo Norosen lempilapsi.

Huonekalujätti Iskun entinen muotoilujohtaja pisti ensin pystyyn oman toimiston, jossa suunnitteli huonekaluja yrityksille ja jälleenmöi vanhan työnantajansa tuotteita, mutta siirtyi viime Habitare-messujen aikaan kokonaan omille poluilleen. Tuolloin näki päivänvalon Asmon oma keittiömallisto. Sen keittiöt Kallio ja Töölö ovat myymälän tiloissa näkyvillä. Kolmaskin on tuloillaan. Jätkäsaari esitellään yleisölle tämän kevään aikana.

Ei ole ihan itsestäänselvää, että alle nelikymppinen muotoilija irtisanoutuu suuren ketjun mainerikkaasta pestistä perustaakseen oman pienen liikkeen aikana, jolloin puoli valtakuntaa piehtaroi konkurssitunnelmissa. Asmolle ratkaisu oli helppo. Hän kaipasi vapautta toteuttaa omia suunnitelmiaan itselleen tärkeitä periaatteita noudattaen.

LÄHELLÄ TEHTYÄ

Helnon keittiöt tehdään pääosin Suomessa suomalaisista materiaaleista. Myöskään muotoilutoimiston puolelta muualle myyntiin lähtevistä sisustustuotteista ei löydy kompromissikamaa.

- En käytä sademetsäpuulajeja tai untuvia, ja ainut käyttämäni turkis on tuo elävä tuolla ikkunalla, Asmo sanoo ja viittaa 12-vuotiaaseen Rontti-koiraan, joka pitää isännälleen päivisin seuraa lökötyynyllään pötkötellen.

Asmo esittelee tummaa puupintaa, jollainen on monelle sisustajalle tällä hetkellä mieleen. Tämä puu ei ole taustaltaan arveluttavaa merbauta, vaan savustettua tammea. Mahongin tilalla taas on kaunis lämpökoivu. Eettisesti tuotetun materiaalin saaminen ei aina ole ihan yksinkertaista.

- Esimerkiksi tiikkiä kaivataan aika-ajoin. Kierrätystiikki olisikin ok käyttää, mutta tiedän kokemuksesta että suuri osa siitäkin on väärennetyllä sertifikaatilla myynnissä. On yksinkertaisempaa käyttää varmoja materiaaleja, kuin lähteä arvailemaan ja huijattavaksi. Koivun suhteen minun ei tarvitse hetkeäkään miettiä voinko myydä hyvällä omallatunnolla. Tuolla sitä kasvaa metsät humisten.

 

Myös valmistajien suhteen Asmo pitää tarkkaan kiinni periaatteistaan. Kaapistot, ovet ja tasot tehdään yrittäjälle tutuissa paikoissa automatkan päässä, Suomessa ja Virossa. Lähellä tuotettu ja paikallinen ovat nyt kovia kulutustrendejä. Lähtökohta on Asmolle tärkeä, mutta hienostelu ärsyttää. Hänelle kysymys on reiluudesta ja käytännöllisyydestä, taloudellisuudestakin.

- Lähituotannosta puhuttaessa hyvästä ideasta tehdään helposti kummallista kansallismielistä hehkutusta. minulle tutulta Tallinnan tehtaalta saapuva jakkara on yhtä paljon lähituote kuin kaapinovi Lahdestakin. Olen asunut Virossa ja tunnen paikalliset käsityöläiset, jotka suhtautuvat työhönsä intohimoisesti. Ammattiylpeys näkyy jäljessä heti.

TÖÖLÖ JA KALLIO KAUPAN

Helnolla on kaksi keittiötä, joista valita. Erilaisia värejä ja rytmitystä käyttämällä ilmeen saa muuttumaan moneksi. Kapea mallisto tarkoittaa sitä, ettei asiakas joudu eksyksiin liian monen vaihtoehdon edessä.

- Suomalainen on keittiön remontoijana arka ja turhautuu valtavan tarjonnan edessä. Monelle on helpottavaa, että asiantuntija on valmiiksi karsinut turhat pois. Hyvät yhdistelmät ovat jo näkyvillä.

Suomalainen suosii helposti valkoista, mahdollisimman neutraalia keittiötä. Punaisen sohvan moni uskaltaa jo valita, mutta keittiön kohdalla pysytellään helposti perinteisemmässä. Pelätään, että oman maun mukainen “menee pois muodista” tai että seuraava asukas ei halua ostaa, jos keittiö on erikoisempi.

Moni tulee Asmon luo valmiin suunnitelman kanssa, mutta hetken juteltuaan päätyykin ihan toisenlaiseen ratkaisuun.

- Rohkaisen asiakasta miettimään vähän hullujakin ideoita ja tekemään keittiöstä viihtyisän osan joka sopii muuhun kotiin. Ei kyllästymistä tarvitse niin pelätä. Jos ihminen on vuosikymmenet tykännyt kirkkaanpunaisesta, ei ole todennäköistä että maku muuttuu myöhemminkään täysin toiseksi. Ja mitä asunnon myyntiin tulee, niin harva meistä on jatkuvasti kotiaan myymässä. Tuttu kiinteistönvälittäjä myös kertoi, että ostajat ihastuvat yleensä juuri niihin koteihin, joissa on rohkeasti tehty omalla maulla ja omaa intohimoa kuunnellen. Valju on valju sen seuraavankin ostajan silmissä.

KÄYTTÖTAVARAA HIENOSTELUN SIJAAN

Muotoilulla, hienolla designilla, on kallis kaiku. Asmo kertoo törmäävänsä jatkuvasti hämmestyneisiin ilmeisiin hinnoista keskustellessaan. Moni asiakas olettaa, että kivijalkaliikkeen keittiösuunnitelma on mittaamattoman paljon kalliimpi investointi, kuin suuren ketjun tuote.

- Se on pelkkää harhaluuloa. Minun keittiöni maksavat vähemmän kuin maan suurimpien bulkkiketjujen keittiöt. Pystyn toimimaan paljon pienemmällä kulurakenteella, ja se näkyy ostajalle asti. En ylläpidä suuria varastoja, rahoita pääkonttoreita ja lennätä tavaraa ulkomailta.

Koko design-hypetys vähän tökkii Asmoa.

- Monet pikkuliikkeet nostattavat tietoisesti mielikuvaa suunnittelun kalleudesta. Tehdään tarkoitushakuisen hienoa ja erikoista. En edes halua käyttää sanaa “design” liikken ikkunassa, sillä se saa ihmiset pelkäämään sisään astumista tavallisissa tennareissa.

Yksi hyvä puoli harhaluulosta Asmonkin näkökulmasta on.

- Ne asiakkaat jotka ovat ostaneet huonekalunsa minulta, ovat kiitelleet tyytyväisinä, miten kaverit luulevat heidän maksaneen designistaan omaisuuden!

3 kommentit

Käyttäjän Jake kuva

Jake

Pe, 2015-02-27 13:50
Pieni kulurakenne näkyy tosiaan hinnoissa. Ei tarvitse ostaa aina bulkkiketjuilta.
Käyttäjän Api kuva

Api

Ma, 2015-05-25 22:39
Hyvä että on kuluttajalla valinnanvaraa.
Käyttäjän Api kuva

Api

Ma, 2015-05-25 22:39
Hyvä että on kuluttajalla valinnanvaraa.