Etusivu Artikkelit Sesongit Ilmaista, terveellistä ja herkullista syötävää metsästä!

Ilmaista, terveellistä ja herkullista syötävää metsästä!

Suomessa kasvaa noin 50 erilaista luonnonvaraista marjaa, joista ravintokäyttöön ja kerättäväksi soveltuvia on parikymmentä. Huononakin satovuonna luonnonmarjoja kypsyy noin 100 kg jokaista suomalaista kohti ja esimerkiksi puolukan ja mustikan sadosta on arvioitu otettavan talteen vain 3-10 %. Tunnetuimmat ja kaupallisesti arvokkaimmat marjat ovat edellä mainittujen lisäksi vadelma, lakka, karpalo, tyrni ja variksenmarja.

Marjat ovat tärkeä vitamiinien ja hivenaineiden lähde ruokavaliossamme. Pohjoismaissa kasvavat luonnonmarjat sisältävät erityisen runsaasti terveydelle edullisia ainesosia, moniin maahamme tuotuihin hedelmiin verrattuna. Marjat sisältävät vettä noin 80-90 % tuorepainosta. Energia tulee pääosin hiilihydraateista (luontaisista sokereista), koska proteiinia ja rasvaa on vain vähän. Useimmat luonnonmarjat ovat myös hyviä ravintokuidun lähteitä.  Luonnonmarjoja syödään keskimäärin kahdeksan kiloa henkeä kohden vuodessa. Marjojen käyttöä ruokavaliossamme olisikin siis suositeltavaa lisätä. Marjat sisältävät runsaasti ravintoaineita suhteessa niiden sisältämään energiaan. Niillä on myös hyvä keventää ruokavaliota, koska ne sisältävät vain vähän kaloreita, keskimäärin 80 kcal/100g. (Kotimaiset Kasvikset Ry)

Satoaikaan voi herkutella tuoreilla marjoilla ja muina vuodenaikoina marjoja voi nauttia säilöttynä. Pakastaminen on hyvä tapa säilöä maut talven varalle, esimerkiksi mansikka kestää pakastamista hyvin. Suurimmaksi osaksi marjat kannattaa kuitenkin syödä tuoreina tai vain vähän käsiteltyinä, koska vesiliukoinen c-vitamiini ja muut marjojen ravintoaineet tuhoutuvat helposti hapen, valon ja kuumennuksen vaikutuksesta.

Säilöntämuodoista pakastaminen säilyttää ravintoaineet parhaiten. Pakkasvarastoinnin aikana marjan sokeripitoisuus laskee ja happamuus lisääntyy. Siksi osa marjalajikkeista kannattaa pakastaa sokerin kanssa, koska se parantaa marjojen värin, aromin vitamiinipitoisuuden säilyvyyttä. Sopiva sokerimäärä on noin 0,5-1 dl marjalitraa kohden. Ilman sokeria voi pakastaa esimerkiksi puolukkaa, mustikkaa ja karpaloita. Myös sellaiset marjat, jotka aikoo käyttää ensimmäisenä, voi pakastaa sokeritta. Lisäksi marjat kannattaa sulattaa nopeasti, jotta vitamiineja tuhoutuisi mahdollisimman vähän ja marjojen rakenne pysyisi hyvänä.

Marjat tulee toimia kypsinä, koska niiden kypsyminen ei jatku enää poimimisen jälkeen. Lisäksi kannattaa odottaa poutasäätä ja aamukasteen haihtumista, koska kuivat marjat säilyvät paremmin ja ovat vähäroskaisempia. Teiden tai lannoitettujen peltojen läheisyydestä ei kannata marjoja kerätä. Poimittuja marjoja ei kannata myöskään siirrellä astiasta toiseen, jotta niiden rakenne säilyisi ehjänä. Marjat ovat elintarvikkeita, joten poimiminen on hyvä tehdä puhtain käsin ja välinein. Kerätyt marjat pitäisi myös suojata auringonvalolta, säilyttää viileässä ja käyttää mahdollisimman pian poimimisen jälkeen.

Nyt siis ämpärit kolisten metsään! ..ja tuoreilla marjoilla voit viimeistellä esimerkiksi herkulliset Köyhät ritarit!

2 kommentit

Käyttäjän Jake kuva

Jake

Ma, 2015-02-16 03:31
Yllättävää, että kerättäväksi sopivia on parikymmentä. Onhan se metsä suomalaiselle sellainen aarre-aitta.
Käyttäjän satsuma kuva

satsuma

Ke, 2015-02-18 05:44
Säilöisin enemmänkin, jos olisi toinen pakastin.