Etusivu Artikkelit Vinkit testit Jutta Gustafsberg: Sixpackin tekeminen lähtee keittiöstä

Jutta Gustafsberg: Sixpackin tekeminen lähtee keittiöstä

Jutta Gustafsberg

Onnistuneeseen elämäntapamuutokseen vaaditaan muutakin kuin hetkellinen liikuntakärpäsen puraisu.

Tammikuussa kuntosalit ovat perinteisesti tupaten täynnä joulunajan kinkkurumbaan kyllästyneitä suomalaisia, jotka etsivät jälleen kerran kadonnutta vyötäröään kahvakuula kourassa. Monilla innostus kuitenkin tyssää, kun mittanauha ei tunnu kiristyvän hikoilusta huolimatta.

Televisiosta tuttu fitness-valmentaja Jutta Gustafsberg muistuttaa, että liikunnallinen elämäntapa tarvitsee tuekseen myös oikeanlaisen ruokavalion.

–  Kyllä se ruokavalio on erittäin tärkeässä osassa, jos haluaa kroppansa kuntoon. Jos ruokavalio on vääränlainen, niin tulokset eivät yksinkertaisesti näy sieltä läskin alta. Voi melkein sanoa, että yksi plus yksi on kolme. Eli oikeanlainen ruokavalio yhdessä oikeanlaisen treenin kanssa johtaa parhaisiin tuloksiin. Sixpackin tekeminen lähtee keittiöstä, Jutta summaa.

Painonpudottajalle avainasemassa on Jutan mukaan oikeanlainen ateriarytmi. Paastoaminen ei kannata, vaan jääkaapille on syytä suunnata tasaisin väliajoin. Muuten nälkä yllättää ja herkkuihin sortuminen on erittäin todennäköistä.

– Liian pitkiä välejä ruokailujen välillä ei kannata pitää. Pitäisi syödä noin kolmen tunnin välein ja isojen aterioiden lisäksi välipaloja. Välipalat eivät kuitenkaan saa tarkoittaa napostelua.

Huonot hiilarit hiiteen

Fakta on, että herkkuja syömällä ei pitkälle pötkitä, kun tavoitteena on mahtua pienempiin housuihin. Ruokavaliosta kannattaakin Jutan mukaan jättää pois ylimääräiset huonot hiilihydraatit. Herkullinen ja täyttävä ateria syntyy runsasproteiinisesta lihasta, kalasta tai kanasta sekä kasviksista. Riisi ja pasta kannattaa sen sijaan jättää vähemmälle.

Välipalaksi voi napata proteiinipitoisen rahkan tai vaikka pähkinöitä. Lisäravinteita ei treenaajan ruokavalioon välttämättä tarvita, mutta rankan suorituksen jälkeen palautusjuoma on usein Jutan mukaan ruokaa parempi vaihtoehto. Mutta pitääkö kunnon ruokaa sitten tankata ennen treeniä vai vasta hikijumpan jälkeen?

Jutta Gustafsberg– Pieni näläntunne ei haittaa ennen suoritusta. On hyvä syödä jotain 1-2 tuntia ennen treeniä. Tärkeintä on muistaa, että se suurin ruoka syödään vasta treenin jälkeen. Eli suorituksen jälkeen ensin palautusjuoma ja sitten vielä kunnon ateria.

Marjapommilla aamu käyntiin

Jutan oma ruokavalio on supertiukka silloin, kun tarkoituksena on muokata vartaloa. Vaikka varsinaiselle dieetille ei olisikaan tarvetta, pitäytyy fitness-valmentaja säntillisesti omissa terveellisissä elämäntavoissaan.

– Aamupalaksi syön usein proteiinipirtelön, johon laitan esimerkiksi jäisiä marjoja, banaania ja proteiinijauhetta. Joskus syön myös kaurapuuroa, raejuustoa ja marjoja.

Lounaaksi Jutta kertoo syövänsä tyypillisesti esimerkiksi lohisalaatin. Kiireisen naisen arkeen sopivat myös pienet välipalat, kuten proteiinipatukat ja rahka. Näin kiljuva nälkä ei pääse yllättämään. Päivällisellä ja iltapalalla toistuu sama, hyväksi todettu kaava: paljon proteiinia ja hillitysti hiilihydraatteja.

– Syön aika vähän punaista lihaa. Yleensä lautasellani on siis kanaa tai kalaa, kasviksia sekä riisiä tai pastaa. Iltapalaksi sopii joku kevyt ruoka, esimerkiksi munakas. Munakkaassa käytän enemmän valkuaisia kuin keltuaisia.

Sortuuko superkuntoinen Jutta sitten koskaan herkuttelemaan?

– En puhu enää herkkuihin sortumisesta, sillä tästä ruokavaliosta on tullut minulle elämäntapa. Olen kyllä myös herkkupeppu ja syön jotain hyvää, jos tekee mieli.  Mutta yleensä pyrin jättämään herkut vain viikonlopulle.

Teksti: Petra Kiiski

2 kommentit

Käyttäjän Jake kuva

Jake

Su, 2015-03-15 18:48
Pitää kunnolla tankata sopivassa suhteessa proteiineja ja hiilareita, että pysyy kuosissa. Niin ja juoda tarpeeksi raikasta vettä.
Käyttäjän Pirttihirmu kuva

Pirttihirmu

Ti, 2016-01-05 22:05
Hyvää ja hyödyllistä luettavaa!