Etusivu Artikkelit Vinkit testit Mikä ihmeen FODMAP?

Mikä ihmeen FODMAP?

kasvikset

Erikoisruokavaliot ovat nykyään arkipäivää. Välillä eteen tulee kuitenkin erikoisempia ruokavalioita, joista kärsii yllättävän moni. Otamme lähempään tarkasteluun FODMAP-ruokavalion.

 

Kyse on toiminnallisesta vatsavaivasta nimeltä ärtyvän suolen oireyhtymä (Irritable Bowel Syndrome eli IBS). Moni kärsii vatsavaivoista, jolle ei ole keksinyt selvää syytä. Usein epäillään keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia, mutta syynä voikin olla IBS. Oireyhtymän tyypillisiä oireita ovat erilaiset suolisto-oireet kuten tukala vatsakipu, ilmavaivat, ummetus ja vatsan turvotus. Yleisten oireiden takia oireyhtymää on hankalaa tunnistaa, joten sen toteamiseen tarvitaan pitkäkestoisempi kipuilu. Helpotus oireisiin löytyy pitkälti oikeasta ruokavaliosta.

fodmap

FODMAP-ruokavalio

FODMAP-ruokavaliossa pyritään välttämään fermentoituvia huonosti imeytyviä hiilihydraatteja eli FODMAP-hiilihydraatteja, kuten vehnää, ruista, ohraa, laktoosia sisältäviä maitotuotteita, kivellisiä hedelmiä, palkokasveja, sipuleita, kaaleja, omenaa, päärynää, vesimelonia, sieniä, sorbitolia sekä ksylitolia. Hirssi ja kaura ovat vatsaystävällisiä viljoja, hedelmistä jotkut sitrushedelmät sopivat monelle ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivälle. Itselle sopiva ruokavalio löytyy kokeilemalla, yhtenäistä linjaa yleisellä tasolla on vaikea määrittää.

 

Ruokavaliolla ei pystytä parantamaan oireyhtymää, mutta vähentämällä FODMAP-hiilihydraatteja sisältävien ruokien kulutusta, oireisiin on mahdollista saada helpotusta. Tehokkaat probiootit tukevat FODMAP-ruokavaliota. Ruokavalion tavoitteena on vähentää kaasun tuotantoa ja veden sitoutumista ulosteeseen.

 

Ruokavalion laatimisessa kannattaa kääntyä ravitsemusterapeutin puoleen, jotta myös ruokavalion ravitsemuksellinen näkökanta otetaan huomioon. Jos oireet eivät helpotu kahdessa kuukaudessa, ruokavaliota kannattaa muuttaa. Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, joka on kiusallinen mutta ei kuitenkaan vaarallinen. Ruokavalion lisäksi elämäntavat, liikunta ja stressi vaikuttavat oireisiin.

 

 

 

 

9 kommentit

Käyttäjän Raspberry kuva

Raspberry

Ti, 2015-10-06 11:48
En ollutkaan aiemmin perehtynyt FODMAP-ruokavalioon. Aika suppeaksi jää lista sallituista ruoka-aineista?
Käyttäjän Justiina kuva

Justiina

Ti, 2015-10-06 12:41
Mielenkiintoinen artikkeli.
Käyttäjän Riitta-Ahkku kuva

Riitta-Ahkku

Ti, 2015-10-06 13:54
Kyllä menee elämä vaikeaksi jos tuota joutuu noudattamaan.
Käyttäjän Pirttihirmu kuva

Pirttihirmu

Ti, 2015-10-06 22:42
Hyvää luettavaa.
Käyttäjän SMEL kuva

SMEL

Ke, 2015-10-07 11:22
Just juoksin vessaan, minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja stressi laukaiseen heti oireet, samoin tietyt ruoat joskus. Tätä kyseistä ruokavaliota lueskelin juuri viime viikolla, mutta totesin vaikeaksi noudattaa. Katsotaan myöhemmin joutuuko kokeilemaan, tämä vatsa rajoittaa aika paljon elämää kun ei koskaan tiedä milloin on veski löydettävä pikavauhdilla.
Käyttäjän satsuma kuva

satsuma

To, 2015-10-08 06:51
Minullakin on välillä toiminnallisia vatsavaivoja.
Käyttäjän Jake kuva

Jake

To, 2015-10-08 12:57
Mielenkiintoinen juttu. Vatsavaivoja on itsellänikin.
Käyttäjän Jake kuva

Jake

Ke, 2016-01-06 06:31
Tosin käytännössä ainakin itselleni miltei mahdoton noudattaa tällainen ruokavalio.
Käyttäjän Desi kuva

Desi

To, 2016-01-07 10:18
Mielenkiintoista.